Håll formen i vinter!

Kanske är du en av dem som börjat komma igång att röra på sig under våren och sommaren? Det är lätt att tappa motivationen när mörkret faller tidigare och tidigare och höstvindarna och regnet gör det lite extra svårt att kliva ut och ta en löptur. Här kommer några enkla övningar som du kan göra varje dag. Kanske kan hela familjen göra dem eller varför inte utmana en vän?

Gör:
25 st benböj​ varje dag

25 situps​ och variera dem så du inte bara kör crunches

Armhävningar​, några stycken (på tå eller knä)

Stretching​ så du håller dig smidig.

Öka på med ett par stycken efter en vecka, ytterligare några stycken efter två veckor osv.

Håll även lite koll på din mathållning, undvik socker och vitt mjöl.
Hur mycket vätska du får i dig varje dag? Vatten är nämligen ett bra lösningsmedel, som kan användas av kroppen för att transportera salter, kolhydrater och proteiner till rätt ställe. Via urinen utsöndrar vi slaggprodukter och reglerar saltbalansen i kroppen. Avdunstning av vatten är också ett viktigt sätt att reglera kroppstemperaturen – när vi svettas används överskottsvärme från kroppen till dunstningen så att vi blir nedkylda. Generellt sätt bör du dricka 1-1 1⁄2 liter per dag, men sedan beror det på hur mycket du tränar, om det är varmt på jobbet, varmt ute osv. Det bästa sättet att hålla koll på att du dricker tillräckligt är att se på urinets färg, är det ljust gult dricker du lagom mycket.
Du kan inte bunkra upp och lagra överskott av vatten i kroppen inför tex ett långlopp då kroppen inte kan göra det. I stället ska du ersätta med rimlig mängd vätska under tiden du springer
Lycka till med träningen!

Caroline