Hur hittar man eller behåller motivationen till löpning och träning?

Det tar 21 dagar att sätta en ny vana, sägs det. Men det kan faktiskt behövas uppemot sex veckor för att få in en fungerande träningsrutin. Du behöver vänja både kroppen och sinnet vid de nya utmaningarna. Dessutom kommer du börja se och känna kroppsliga förändringar efter någon månad, vilket såklart bidrar till motivationen.

Hur hittar man eller behåller motivationen?  

Det finns olika typer av motivation, den som kommer inifrån tex “Jag tränar för att det är kul och för att det gör att jag mår bra” till yttre motivation som “Jag tränar för att andra säger att jag bör träna”. Triggas du av att se ett längre träningsupplägg som du kan ha på kylen och bocka av dag för dag eller gillar du bäst att bara veta ett pass eller två i förväg vad du ska göra? Fundera på vilket som funkar bäst för dig. 

Välj gärna en belöning som du ska göra eller köpa när du har klarat de mål du planerat för. Tex en brunch med några vänner, ett långt bad osv. Utan mål vet du ju inte om du lyckats, eller misslyckats eller hur? Här kommer några motivationstips som kanske hjälper dig på vägen:

5 motivationstips 

  • Lägg fram kläderna kvällen innan
  • Skapa en peppig låtlista på Spotify
  • Värdefull egentid – du laddar batterierna, du blir glad och nöjd med din insats
  • Sätt upp rimliga mål – gärna flera delmål innan du när slutmålet 
  • Ta med en kompis eller låt barnen hänga med på en cykeltur när du joggar

Vecka 5

  • Tre pass i veckan går du 35 minuter och där i lägger du in 5 löpavsnitt med vardera 5 minuters löpning och 2 minuters vila var 5:e minut. 
  • Totalt 25 minuters löpning per pass

För mer inspiration följ Hälsopigg på Instagram !

Lycka till!