Hur mycket är lagom att träna när jag börjar springa?

Det har redan hunnit gå en vecka och kanske är du sugen på att springa mer än 5 minuter totalt per pass? Ofta känns det lätt i början, att kroppen kanske är starkare än vad du utsätter den för men tänk då på att det är viktigt att jogga lugnt och långsamt bygga upp för att inte dra på dig skador.

Men då är frågan, hur mycket är lagom att träna?

  • Fortsätt att varva gång och löpning för att sedan fasa ut gången mer och mer och springa längre perioder. 
  • 2-3 löpturer/vecka är lagom att starta med.
  • Ha tålamod, det kan ta en månad innan du får upp flåset och kan börja njuta av dina rundor och se fram emot att ge dig ut

Vad ska jag ha på mig?

  • Välj ett par bra skor – prova gärna ut i affären för att få rätt sko till din fot
  • Skön tröja eller linne som inte skaver under armarna
  • Klä dig som att det vore 10 grader varmare ute det är lagom att frysa lite första kilometern. Jag lovar du kommer bli varm snart.

Vecka 2

  • Tre pass i veckan går du 30 minuter och där i lägger du in 5 löpavsnitt med 2 minuters löpning var 4:e minut.
  • Totalt 10 minuters löpning per pass

För mer inspiration följ Hälsopigg på Instagram !

Lycka till!