Meditera mera!

Varför är meditering bra? 

Det är ett toppensätt att varva ner på att för en stund komma ifrån allt med ipads, laptops, mobiler, alla krav mm och bara få vara en liten stund. Du behöver inte meditera länge, börja med 5 minuter då och då och försök komma upp till 20 minuter om dagen.

Det krävs inte mycket för att börja, bara hitta en behaglig plats där du kan få vara i lugn och ro. Kanske sitta på en skön kudde, en meditationskudde, en stol eller ligga i en säng. För lite extra mys kan du tända några ljus.

När du satt dig bekvämt börjar du fokusera på ditt andetag. Bara notera att du andas in och ut. Efter en stund kan du även börja notera de små mellanrummen mellan din in och utandning. 

Det kan vara svårt att släppa alla tankar, de kommer komma till dig hela tiden men låt dem bara glida iväg. Är det mycket som snurrar kan du ge dig själv några minuter att skriva ner alla tankar som kommer upp, sedan lägga bort blocket och pennan och att bara vara i nuet, meditera.

Hur vet jag att jag mediterat?

Om du tappat känslan om tid och rum och känner det som att 15 minuter gick fort som 2 minuter, då har du mediterat. Känns 15 minuter som en evighet har du den här gången inte riktigt landat i lugnet. Det är bara att försöka igen. 

Prova, se vad du tycker, vad som händer, vad kroppen ger dig i gengäld för vilan och eftertanken?

Lycka till!